zaterdag 28 december 2013

Update zaterdag 28-12-2013, 10.05
Dat was dus in 2012 dat zorgverzekeraars 541 miljoen euro uitgaven aan overstappers. Het eerste bericht stond al in oktober in De Telegraaf. Het ging toen trouwens om maar 950.000 overstappers, dus dat is per overstapper nog meer dan ik hier eerder op dit blog al had uitgerekend: 571 euro. Het bericht van De Telegraaf is nergens meer te lezen, hier is een link naar Tros Radar dat het op 15 oktober plaatste.

Update zaterdag 28-12-2013, 10.10
Onze man in Bangkok is terug en heeft een brief vol vragen gestuurd aan de Tweede Kamerleden van GroenLinks, PvdA en D66 die over de zorg gaan. Hij vindt het vreemd dat deze partijen niks hebben gedaan met mijn brief. En ook niet met het antwoord van minister Schippers, terwijl hij dat een heel raar antwoord vond, vooral die laatste alinea waarin ze zegt dat ze er niks aan kan doen, dat uitsluiting wel moet om de verzekeringen betaalbaar te houden en dat ik niet moet zeuren omdat er wel zes verzekeraars zijn waar ik wel terecht zou kunnen. Onze man in Bangkok schrijft: ‘De overheid is dus voorwaardenscheppend, en uiteindelijk wel degelijk verantwoordelijk voor wat particulier wordt uitbesteed. Dat is een politieke beslissing, Dat er 6 verzekeraars zijn die Daniël accepteren, is in de redenering van Schippers eigenlijk niet relevant (want de overheid gaat er niet over). Een merkwaardig inconsistente brief dus.’ Hij schrijft ook: ‘Dit heeft me aan het denken gezet. In het huidige stelsel kan een consument niet voor de basisverzekering naar verzekeraar A gaan en voor een particuliere verzekering naar verzekeraar B. We worden gedwongen beiden af te nemen bij één verzekeraar. Dat heet gedwongen winkelnering. Die twee moeten dus losgekoppeld worden. Gedwongen winkelnering zorgt ervoor dat verzekeraars risicoloos basisverzekeringen kunnen verkopen, terwijl ze met aanvullende particuliere verzekeringen risico's kunnen mijden.’

Update zaterdag 28-12-2013, 10.15
Frank maakt zich nu druk over het begrip ‘gereguleerde marktwerking’. Dat begrip gebruikt het RIVM als ze het hebben over dit zorgstelsel. Ik heb op de universiteit al geleerd dat de vrije markt nooit zonder regels kan, maar Frank vindt dat maar raar. Ik vat het even kort samen. ‘Een marktwerking die je moet reguleren is het geen marktwerking meer. Dus klopt dat hele marktdenken niet. Conclusie moet dan zijn dat marktwerking in de zorg niet goed werkt. Dan moet je het dus gewoon goed regelen.’