dinsdag 21 januari 2014

Update 21-01-14, 15.00
Gisteren bij professor Van de Ven (Erasmus) geweest om te praten over het Nederlandse zorgverzekeringssysteem. Risicoselectie bestaat, zegt hij, en Europese regels belemmeren de overheid om dat in de aanvullende verzekering tegen te gaan. Waar Europa toch al niet goed voor is... De problemen met risicoselectie in de basisverzekering en de aanvullende verzekering zouden we volgens hem kunnen aanpakken door het vereveningssysteem te verbeteren, maar ook dat geeft geen garanties. Willen we dat zorg voor iedereen toegankelijk is, dan moeten we een breed basispakket. 
Ik was bij hem omdat hij een expert is op het gebied van de zorgverzekeraars en ik hoopte dat hij mij een stuk wijzer kon maken. Dat is ook wel gelukt. Ik weet nu dat ik me in Nederland moet gaan inzetten voor een breed basispakket en in Europa voor regels omtrent risicoselectie in de aanvullende verzekering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten