zaterdag 4 januari 2014

Update 4-1-2014, 11.25
De PvdA heeft toch wat van zich laten horen. Al op 24 december heeft Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester getwitterd over het rapport van Wijnand van de Ven dat die dag in Trouw stond. De tweet: ‘Volgens hoogleraar vindt risico selectie in basis verzekering plaats bit.ly/1e7JYJQ. Volgens @Zorgautoriteit niet. Vraagt om uitleg!’ Goed om te horen, mevrouw. Al hoop ik wel dat u niet vraagt om uitleg over de welles-nietesdiscussie die u noemt, maar dat u uitleg wilt over de risicoselectie die er plaatsvindt. Maar ik twijfel. Op haar pagina op de PvdA-site pleit Lea Bouwmeester bijvoorbeeld voor meer macht voor de patiënt. Klinkt goed maar in het stukje staat dan: ‘Meer kennis over de kwaliteit van zorg geeft de patiënt macht en dus een sterkere positie.’ Maar wat heb ik eraan om te weten dat het Slotervaart, bijvoorbeeld, topzorg biedt, als mijn verzekeraar weigert om het Slotervaart te contracteren. Heb ik dan macht? De macht om over te stappen ja. Met alle problemen die daarbij komen kijken. Bovendien weet je van tevoren niet aan welke zorg je komend jaar behoefte zult hebben, dus het is ook zo goed is onmogelijk om daarop te selecteren. Wat ik trouwens ook wel raar vindt is dat dit precies de ‘macht’ is waar VVD’ers het altijd over hebben. Dat is dus gewoon rechts, en helemaal niet sociaal-democratisch. Waar is dan de visie van de PvdA?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten